Archief:

Kunst en Bomen Oisterwijk 2014

Miniprint International of Cadaqués 2014.

European bridge Roemenie 2012

Zomers Nederland / Zuid limburg

Broomhill: Expositie Coastal Sceneries 2009

Devon -Broomhill: October 2008

Provence Vaucluse

Toscane 2008

Drome Provencale

Schilderen met dementie

Schilderij van en voor de mooiste plek van Nederland

Atelier dÁrtista, Toscana In.

Schilderen voor Stichting Lezen en Schrijven

Eindhoven Business,

(Terug naar Nieuws)

Kunst en Bomen, Oisterwijk 2014.

Kunst en Bomen 2014 is een groot kunstevenement in de gemeente Oisterwijk.

Het evenement brengt kunst van honderd professionele kunstenaars op honderd locaties in honderd bomen bij elkaar.

Een route van 35 kilometer voert langs al deze kunstwerken, die tot en met zondag 26 oktober te bewonderen zijn.

Ellen is zowel betrokken bij de organisatie , als ook deelnemer met het werk Painting Trees,

zie:  http://youtu.be/vTY6oz5qACw

(begin pagina)

Miniprint International of Cadaqués 2014.

Werk van Ellen is geselecteerd voor deze internationale grafiek tentoonstelling.

Deze expositie reist van Spanje verder naar Frankrijk en Engeland.

In Cadaqués is het werk nog te zien t/m 30 september.

(begin pagina)

 

European bridge Roemenie

Internationaal Kunstsymposium Roemenie 2012

Tv-uitzending European Bridge

Zomers Nederland / Zuid limburg

(begin pagina)

Broomhill Expositie Coastal Sceneries 2009

(begin pagina)

Devon - Broomhill najaar 2008

(begin pagina)

Provence Vaucluse (klik voor afbeeldingen)

   klik voor deze archiefpagina

(begin pagina)

Toscane 2008

     klik voor deze archiefpagina

(begin pagina)

Drome Provencale

  klik voor deze archiefpagina

(begin pagina)

 

Schilderen met dementie

Door Alzheimer Nederland, werd ik ruim een jaar geleden uitgenodigd voor een bijeenkomst  voor professionele kunstenaars m.b.t. het project: “schilderen met dementie”.Kunstenaars starten  dit project in verpleeghuizen, waarbij het de bedoeling is dat mensen met de ziekte van Alzheimer onder begeleiding van deze kunstenaars en met hulp van familie en  activiteitenbegeleiding gaan schilderen. Materialen  zoals doeken, ezels en verf worden ter beschikking gesteld door Arcana; groothandel in kunstenaarsbenodigdheden.Aangezien mijn schoonmoeder sinds ruim een jaar in een verpleeghuis verblijft en ik me hierdoor meer betrokken ben gaan voelen met  bewoners van verpleeghuizen dan voorheen, heb ik besloten  mee te werken aan dit project en verpleeghuis Elzenhorst voor gedragen.Dit verpleeghuis bevindt zich in Horst en aangezien ik daar ben opgegroeid en ook het dialect goed spreek, verwachtte ik dat dit het contact met de deelnemers zou vergemakkelijken.

Zaterdag 4 november was de eerste schilderdag.  De deelnemers aan het project arriveerden rond 10.00 uur, waarbij de meesten begeleid werden door vrijwilligers en slechts een enkeling door een familielid. Dit was jammer, want juist familie heeft vaak eerder toegang tot vader, moeder, opa of oma en weet bovendien meer over achtergronden, interesses etc. Bovendien voelen de deelnemers die zich toch al in een ongewone situatie bevinden zich sneller op hun gemak. In de ochtend hebben alle 9 deelnemers een of meerdere schetsen gemaakt op een vel van 30x30 cm met potlood of grafietstift.Tijdens de lunch en rustpauze voor de bewoners,heb ik de ontwerpen overgezet op doeken van 80x80 cm, waarbij ik de tekening zo precies mogelijk heb gevolgd.In de namiddag werd er geschilderd; aan ezels met grote spalters en acrylverf. Voor iedereen een nieuwe ervaring. Alles was toegestaan! Er ontstonden prachtige en zeer verrassende schilderijen waaraan met heel veel plezier is gewerkt.

Woensdag 8 november was de tweede schildersessie, waarbij er gestreefd werd naar voltooiing van de schilderijen. Dit is veelal gelukt. Ik heb vooral de nadruk gelegd op het zoveel mogelijk zelf bezig zijn van de bewoners en hun plezier daarin; het uiteindelijke resultaat was daarin minder belangrijk.

Uiteindelijk is er een prachtige serie werk ontstaat die binnenkort  tijdens een expositie wordt gepresenteerd.  Het eerste setje kaarten dat wordt gedrukt van deze schilderijen zal worden aangeboden aan Stella Braam.

Zie voor het krantenbericht: publicaties

(begin pagina)

 

Schilderij van en voor de mooiste plek van Nederland

In het kader van de verkiezingen van de mooiste plek van Nederland van de NCRV, maakte Ellen een schilderij van haar mooiste plek van Nederland.

Het schilderij werd in het bijzijn van de ambassadeur van de Oistewijkse Vennen, Ernst Jonkers en burgemeester Kortman van Oisterwijk onthult door meesterkok Cas Spijkers.

Ellen Geerts omschrijft haar schilderij als volgt:

Van Esschenven; Bron van inspiratie.

Herkenbaar stukje bos en ven, waarbij het mij meer gaat om het overbrengen van de stemming en het oproepen van ervaringen, dan om het precies nabootsen van de zichtbare werkelijkheid.

Dit stukje Oisterwijks bos kenmerkt zich door een grote variatie in vormen en sterke contrasten: donker massief bos, licht transparant water. De vennen als spiegels van de omgeving waarin zowel de lucht als de aarde samenkomen.

Dynamiek, evenwicht, kleurbeleving, ritmiek, penseelvoering en verfhuid geveninformatie over mijn persoonlijke beleving van het landschap.

Ik hoop daarvan iets over te brengen op de beschouwer wanneer die over het pad door dit schilderij wandelt.

Wellicht kan deze vertaling van de Mooiste Plek van Nederland op een positieve manier bijdragen aan de beleving van de Oisterwijkse bossen en vennen.

Datum;. 21-02-2006,

van Esschenven

(begin pagina)

 

 

Atelier d'Artista

14 t/m 22 oktober 2006 

Evenals vorig jaar ben ik uitgenodigd voor de internationale kunstmanifestatie Atelier d'Artista in Gambassi Terme (Toscane).Kunstenaars met verschillende disciplines en afkomstig uit diverse landen zoals: Rusland, V.S., Kazachstan, Italië, werken deze week in de ter beschikking gestelde ateliers. Daarnaast zijn er twee gezamenlijke exposities. Voor bezoekers aan dit gebied wordt er een speciaal kunstprogramma aangeboden. Voor het programma en andere informatie zie: Toscane In.

       

Interview TV-zender Antenna5

Impressie Atelierd'Artista 2006

(begin pagina)

 

Schilderen voor de stichting Lezen en Schrijven.

5 mei 2006

 Het maandblad Nouveau bestaat 20 jaar en viert dit o.a. met een speciale actie, waarvan de opbrengst bestemd is voor de Stichting Lezen en Schrijven (van Laurentien Brinkhorst).

10 kunstenaars en 10 schrijvers/  bekende Nederlanders zijn uitgenodigd om in de etalage van de Bijenkorf te Amsterdam een etalagefiguur te beschilderen.

5 mei, bevrijdingsdag, was het mijn beurt om ’s ochtends, samen met de schrijfster Rosita Steenbeek, aan de slag te gaan. Ik had besloten een combinatie te maken van schrift en beeld en het thema vrijheid als uitgangspunt te nemen.

Vrijheid om alles te kunnen lezen en schrijven wat je wilt; aan de andere kant geeft het kunnen lezen of het jezelf kunnen uitdrukken in schrift, ook vrijheid.

De houding van de etalagefiguur en mijn schilderhandschrift, bepaalden uiteindelijk voor een groot deel het beeld.

Het kleurgebruik heb ik beperkt tot Rood-Wit-Blauw.

Het schilderen in de etalage op de hoek Damrak- Dam trok veel bekijks; evenals de poppen die in de voorgaande dagen al  door anderen waren beschilderd.

Op zondag 7 mei om 14.00 uur worden de etalagefiguren door Christies  geveild en komt zoals gezegd de opbrengst toe aan bovengenoemde stichting.

Nouveau Jubileum gefotografeerd door Edwin Molenaar

(begin pagina)

Eindhoven Business, "Artpression" ( jaargang 18, december 2006)

Ellen: “Momenteel bevind ik me in het juiste viswater. Van de meest uiteenlopende galeries is er belangstelling voor mijn werken. Als kunstenaar streelt dat vanzelfsprekend je ego, anderzijds betekent dit ook dat er continu vraag is naar nieuw werk. Doordat ik met olieverf in meerdere lagen werk geldt bij mijn werken: geduld is een schone zaak. Ik besteed heel veel aandacht aan de opzet van mijn doeken. Maar voordat ik daaraan kan vormen mijn reizen naar Italië (Toscane) de echte basis van mijn werken. Dáár vertellen de landschappen hun eigen verhaal. In kleine boekjes maak ik schetsen om die vervolgens hier in mijn atelier te vertalen op mijn doeken.” 

Martijn Bakker spitst zijn oren. Hier is een kunstenares aan het woord. Zijn creatieve uitspattingen hebben zich in het verleden slechts beperkt tot een workshop met de huiskunstenaar van Eindhoven: Lex Grote. Martijn: “Ik heb jarenlang een managementfunctie vervuld bij FC Eindhoven. Daar heb ik heel veel management en commerciële ervaringen kunnen opdoen en nu is het hoogste tijd voor nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden. FC Eindhoven ligt me na aan het hart. Helaas blijven tot op heden de prestaties van het eerste elftal nog achterwege maar de vereniging is startklaar voor een gezonde toekomst.” Martijn begint binnenkort in een nieuwe functie bij een ICT bedrijf. 

Na deze eerste kennismaking verplaatsen we ons naar het ‘heiligen der heiligen’; het atelier van Ellen. Op zolder betreden we haar bron van creatie. Daar straalt een leeg doek ons tegemoet. Kwasten, verf, mediums en spatels worden klaargezet en Martijn begint – onder enthousiaste begeleiding van Ellen – aan zijn tweede kunstwerk. Op aangeven van Ellen wordt er gestart met het aanbrengen van kreukelig papier op het doek. Het begin is gemaakt.

 

Ellen: “Bij een nieuw doek van mijn eigen hand gelden de tekeningetjes als leidraad. Vanuit daar begin ik aan de opzet van een doek. Zo’n eerste opzet is naarmate het doek vordert sterk onderhevig aan wijzigingen, veranderingen en aanpassingen. Wat dat betreft speelt de verf zelf een veel voornamere rol dan de landschapskenmerken. De verfhuid, werking en dans tussen kleuren zijn mijn signatuur.” De meerdere lagen staan voor een bepaald gevoel. Turquoise wijnstokken, roodbruine heuvels, een groene ‘Crete’ (het karakteristieke landschap ten zuiden van Siena). Ellen geeft geen precieze weergave. De kijker krijgt alle ruimte voor eigen interpretatie. Door te kijken naar haar doeken waan je je direct middenin de Toscane. Ruw, volop kleuren en contrasten en gewaagd opgezet.

 

Martijn stoeit inmiddels met verf, kwast en palet. “Mag ik dit gebruiken? Zal ik hier nog iets aanbrengen? Wat doe ik met dit ‘lelijke’ gedeelte?” Zelfstandigheid gaat hier hand in hand met spontaan opborrelende vragen. Ellen staat hem met haar professionele kijk aan alle kanten bij. Ze geeft uitvoerig inzage over techniek, kleur en mogelijkheden. Langzaamaan komt het doek tot leven. “Het lijkt wel een beetje herfstachtig”, ontdekt Martijn. En inderdaad: de bruinachtige, warme kleuren geven je direct het gevoel van herfst in Nederland.

Martijn kijkt ernaar, werkt eraan en verbaast zich een beetje over de natuurlijke, vrije gang van zaken bij het maken van zo’n schilderij. “Als je het laat gebeuren ontstaat er altijd iets vanuit jezelf”, aldus Ellen. “Ik zit nooit verlegen om inspiratie. Het lijkt alsof ik beschik over een sterke natuurlijke bron waaruit ik continu moet creëren. Of het nu om mode (Ellen maakt prachtige hoeden), heerlijke gerechten, kunst of iets anders is. Ik gooi m’n hart open en ik moet gewoon iets maken.”

In het atelier bewonderen we diverse doeken van Ellen. Stuk voor stuk krachtige werken waarin je je helemaal kunt onderdompelen in het landschap. Er is inderdaad veel belangstelling voor haar werk. Gelukkig verloopt de verkoop inmiddels via een uitgebreid netwerk van gerenommeerde galerieën. “Een echte luxe”, aldus Ellen. Soms komt ze klanten tegen op exposities of andere kunstzinnige evenementen. “Het is dan heerlijk om mensen zo enthousiast te horen spreken over jouw werk.”

Het doek van Martijn nadert zijn einde. Het is gewoon voelbaar. Hier en daar wordt nog even ‘bijgetoetst’ door de deskundige ter plekke, maar dan is het moment daar: Martijn signeert het doek en wonderwel ontdekt hij op het laatste moment een ware boom in zijn doek. “Dát staat als een huis”, aldus Martijn. Met gepaste trots en een beetje opgelucht heeft hij het einde van de streep gehaald. “Een gedurfd doek”, aldus de aanwezige kenners.

     (begin pagina)